Bruknynės vandens malūnas ( XIX a.)
Šis malūnas stovi Kaltanėnų seniūnijos, Bruknynės ( Borovkos ) kaimo šiaurės vakarinėje dalyje, Šventos upės dešiniajame krante, lygiagrečiai su upe.
Malūno rytinėje pusėje yra užtvanka su mediniu tiltu per upę.
Šis malūnas veikė nuo 1827 metų. Dabar nenaudojamas. Iki šių dienų malūne išlikę 2 mediniai krumpliaračiai. Malūno savininkas yra privatus asmuo.
Kaip rasti?
Koordinatės 626601, 6122209 (LKS) arba 25.989723, 55.219150 (WGS).
Vykti keliu Švenčionėliai – Kaltanėnai, už Šventelės upės sukti į vakarus, į vieškelį link Borovkos kaimo. Malūnas matomas nuo pagrindinio kelio už 500 m nuo posūkio.
Pakretuonės vandens malūnas
Malūnas ir visa jį supanti teritorija yra privatizuoti bei aptverti aukšta tvora, tačiau atvykę turistai už poros litų mokestį į teritoriją įleidžiami ir gali pasigrožėti šiuo senoviniu technikos stebuklu. Malūnas pastatytas XIX amžiuje, priklausė Pervieniškių dvarui. Malūno pastatas medinis, vieno aukšto su vandens ratu pastato gale. Šiuo metu malūne veikia Lietuvos nacionalinės Martyno Mažvydo bibliotekos Mokymo bazė.
Kaip rasti?
Koordinatės 631048, 6128525 (LKS) arba 26.062484, 55.274698 (WGS).
Vykti keliu Kaltanėnai – Kretuonys – Raudonė, pravažiavus Žeimenio ežerą, pasukti į kelią Antaniškė – Pakretuonė. Vandens malūnas matomas nuo pagrindinio kelio, šalia Kretuonos upelio.
Strūnaičio vandens malūnas ( XIX a.)
Naujo Strūnaičio kaime esančio vandens malūno, dviejų aukštų su aukšta pastoge ir savita langų puošyba, pastatas yra romantizmo stiliaus. Šis malūnas yra kaimo šiaurinėje dalyje, Meros šiauriniame krante.
Malūnas, pastatytas apie 1847 m., priklausė Strūnaičio dvarui, kurį valdė Konstantinas Maslovskis. Dabar jis priklauso kaimo bendruomenei.
Kaip rasti?
Naujas Strūnaitis, Strūnaičio sen., Švenčionių r.
Siaurieji geležinkelio bėgiai
1895 m. nutiestas pirmasis siaurojo geležinkelio ruožas Švenčionėliai–Pastoviai (Baltarusija), kurio ilgis siekė 71 km ir susijungė su pagrindinėmis plačiojo geležinkelio Sankt Peterburgas–Varšuva magistralėmis. Šiame ruože pirmą kartą Rusijos siaurųjų geležinkelių tiesimo praktikoje naudotos 750 mm pločio vėžės.